Termékek Menü
0
+36 22 806 206

Az elektromos kerékpárokról

Az elektromos kerékpárokról

Kinek? Miért?

A tudomány és technika folyamatosan és egyre gyorsabban fejlődik, ezt nemcsak a számítástechnika, az autóipar és egyéb gépipar területén követhetjük nyomon, hanem a kerékpáripar is látványos tempóban fejlődik. Ma már szinte nincs is olyan gyártó, amelyik ne dobott volna még piacra legalább egy elektromos modellt.

Rengeteg téves elképzelés van a köztudatban az elektromos kerékpárokkal kapcsolatban. Aki igazi bringásnak vallja magát, hallani sem akar olyan kerékpárról, amit nem csak ő hajt. De öntsünk tiszta vizet a pohárba, hogy mindenki értse, hogy kinek és miért jó egy elektromos kerékpár!

 

Milyen kerékpárt nevezünk elektromos kerékpárnak?

 

Jelenleg a Magyarországon kiskereskedelmi forgalomban kapható elektromos kerékpárokat két nagy csoportra oszthatjuk.  Az egyik csoport az úgynevezett „e-bike”, a másik a „pedelec” típusú kerékpár.

Mi is a különbség e két csoport között?

 

Nézzük először az „e-bike”-okat:

-          teljes egészében elektromos motorral hajtott, többnyire ólom akkumulátorral szerelt kerékpárok, ezért minél több akkumulátor van az akkupakkban, annál nehezebbek

-          az akkumulátorok töltési módja nagy odafigyelést igényel, ezért célszerű időkapcsolóval kombinált töltőt használni

-           rendelkeznek gázkarral

-          azokat a modelleket, amelyeken van pedál is, pedál rásegítéses rendszerűnek nevezzük

-          háromkerekű modelljeik kifejezetten idősebb, nehezebben mozgó embereknek nyújt jelentős segítséget

A pedál rásegítéses rendszer a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha pedálozható az elektromos kerékpár, a motor akkor is segít a haladásban, ha nem húzzuk a gázkart, a pedál elmozdulását érzékelve a motor közel állandó erővel hajtja meg a kereket. Ez olyasmi érzés, mint hátszéllel tekerni.

 

 

 

A „pedelec” kerékpárok:

-          többnyire lítium akkumulátorral szereltek, mint a mobiltelefonok, laptopok, ezáltal lényegesen könnyebbek, mint egy „e-bike”

-          a töltési időjükre nem kell annyira ügyelni

-          a legújabb modelleken már nincs gázkar, mindenképpen tekerni kell, ha haladni szeretnénk, a villanymotor csak akkor működik, ha a kerékpáros tekeri a pedált

-          a rásegítést kétféle módon oldják meg a gyártók, vagy az egyszerű pedál rásegítéses rendszerrel, vagy a fejlettebb nyomatékérzékelővel

A nyomatékérzékelővel szerelt „pedelec” kerékpároknál az elektromos rendszer nem a hajtókar elmozdulását figyeli, hanem folyamatosan a keletkezett nyomatékot méri és egészíti ki úgy, hogy minden terepen könnyedén tekerhessünk, akár emelkedőn is.

Ezek természetesen csak a főbb különbségek, mind a két csoporton belül számos egyéb eltérés lehet még az egyes modellek között, ami alapján bárki megtalálhatja a neki való elektromos kerékpárt.

 

 

Jöjjön most a fő kérdés, hogy végül is kinek és miért javasolt az elektromos kerékpár használata!

 

Tulajdonképpen, ha hiszik, ha nem bárkinek!

Nézzük először egy két gyermekes család apát, aki egy nagyvárosban él, a munkahelye és a lakása között naponta oda vissza 12-15 km kell megtennie. Ennek a távnak a megtétele a családi autóval kb. 600 Ft. A tömegközlekedés a gyakori túlórák miatt szóba sem jöhet. Még elég életerős ahhoz, hogy kerékpározzon, de hogyan nézne ki, ha csatakos izzadtan érkezne a munkahelyére? Nos, ha elektromos kerékpárral járna dolgozni, megspórolná a napi üzemanyagköltséget, de mégsem lenne időhöz kötve és olyan frissen szállna le az elektromos bicajról, mint amilyen frissen szállna ki az autójából.

Persze most felmerül a kérdés, hogy ha még picik a gyerekek vinni kell őket oviba, akkor azt hogyan oldják meg? Anyuka menjen autóval és vigye ő gyerekeket? De hát akkor megint csak ugyanott vagyunk, tankolni kell, az üzemanyag pedig drága. Az elektromos kerékpárok nagy előnye, hogy még egy kevésbé edzett személy is könnyedén közlekedik vele akár súlyosabb csomagokat is cipelve. Akár gyerekülésben, akár gyermekszállító utánfutóval bármelyikük képes lesz elvinni a gyerekeket az óvodába. Nem kell folyamatosan a perceket lesni, hogy le ne késsék a buszt, nem kell havonta több tízezer forintot üzemanyagra költeni. Tehát nekik remek közlekedési eszköz egy elektromos kerékpár.

De mi a helyzet akkor, ha már korosodik az ember, nehézkes már a kerékpárt tekerni, messze van a bolt, az orvosi rendelő, a gyógyszertár. Mit tegyen az, aki már nem vezethet autót, de még olyan jó kijárni a közeli tóra horgászni, találkozni a barátokkal, beszélgetni egy jót. Sokszor látni azt a szomorú példát, hogy hogyan szűkül be a világ idősebb korban, egyre kevesebbet mozdulnak ki otthonról, egyedül vannak, magukra maradnak az emberek.  Neki is jó választás lehet egy elektromos kerékpár. Ha már nem tudja tartani a tempót a nagypapa a kis unokával, lepjük meg egy elektromos kerékpárral és újra kinyílik előtte a világ. Nem okoz nehézséget, ha menni kell, hiszen az elektromos bringával megint képes lesz nagyobb távolságok megtételére megerőltetés nélkül is.

Természetesen előfordulhat olyan eset is, amikor hétköznapokon nem használja valaki az autóját, mert olyan közel van a munkahelye, hogy nem szükséges semmilyen közlekedési eszközt igénybe vennie. De hétvégenként szeretnek kirándulni, túrázni, kerékpáros túrákon részt venni. Nem vagyunk egyformák, van akinek könnyedén megy minden terep és minden táv, van akinek nehézséget okoz nagyobb távok megtétele, főleg ha még emelkedőkkel is bőven tarkított a terep. Ilyen esetben is nagyon jó választás egy elektromos bringa annak a családtagnak, aki kevésbé edzett. Így biztosan nem éri kudarc, nem marad le a csapattól, fel tud tekerni az emelkedőn és pozitív élményekkel gazdagodva alig várja a következő kerékpáros túrát.

 

Nézzünk néhány tényt, adatot az elektromos kerékpárok háza táján.

 

Egy elektromos kerékpár használata városon belül lényegesen kedvezőbb a személyautókkal, tömegközlekedéssel szemben. Költségei bizonyítottan a legalacsonyabbak. Egy akkumulátorpakk feltöltése az otthoni elektromos hálózatról típustól függően 20 - 40 Ft-ba kerül, egy feltöltéssel átlagosan megtehető távolság pedig 40 – 100 km. Így tehát 100 Km megtétele legfeljebb 100 Ft-ba kerül mindösszesen.

Környezetvédelmi szempontból is elsők között említhető a rendelkezésre álló közlekedési eszközök közül. Gyakorlatilag nem szennyezi a környezetet. Minél több elektromos kerékpár van forgalomban, annál könnyebben lehet elérni a CO2 kibocsátással kapcsolatban kitűzött célokat.  Minél több elektromos járgány közlekedik az utakon, annál tisztább lesz a levegő és a környezetünk.

Biztonságos közlekedési eszköz, hiszen lassabb és könnyebb, mint egy személyautó. A felmérések szerint lényeges nagyobb a valószínűsége annak, hogy aki mindennap autóval próbál átjutni a közlekedési dugókon előbb betegszik meg és halálozik el mozgáshiány miatt, mint az aki mindennap kerékpárral megy munkába. 

A WHO adatai szerint már napi 30 perc kerékpározás akár 8 évvel is meghosszabbíthatja az életet! Ez egy elektromos kerékpár esetén még inkább érvényes, mert lehetővé teszi, hogy egy nem edzett vagy egészség ügyi problémákkal küszködő személy is kíméletesen módon tudjanak kerékpározni.  Megfelelően kialakított elektromos kerékpárral olyan tevékenységeket is lehet végezni, amihez korábban autóra volt szükség, ilyen például a gyerek- vagy teherszállítás.

Tartalomhoz tartozó címkék: blog