velox.hu ebike webshop

Tavaszi Karbantartás

Tavaszi Karbantartás

Készítsd fel a bringádat a szezonra!

Ahogy átfordul az időjárás téliesből, tavasziasba mindenki, aki szeret kerékpározni, nyeregbe akar pattanni. Az ebike tulajdonosok között sem mindenki használja egész évben a bicaját, de ilyenkor ők is újra a nyeregbe merészkednek. Szerencsés az, aki gondos tulajdonosként úgy tette el a kétkerekűjét, hogy most csak le kell porolnia és már indulhat is!

Akkor sem kell kétségbe esni, ha nem tartozik a szerencsésebbek közé! Összeszedtük a legfontosabb lépéseket, amiket Ön is elvégezhet otthon a kerékpárján a biztonságos tavaszi indulás érdekében.

  1. Mosás, tisztítás

Kerüljük a magasnyomású mosót, árt az elektronikának, sőt a csapágyakat és a teleszkópokat is tönkre teheti.  Több időt vesz igénybe, de használjunk inkább kefét vagy rongyot és tiszta vizet, esetleg enyhe mosószeres vizet. Bármilyen a kereskedelmi forgalomban kapható autó vagy kerékpár tisztítószer megfelel, a felületaktív anyagokat kerüljük, elsősorban a festett lakozott felületeken. A mosás során alaposan vizsgájuk át a vázat, repedéseket, horpadásokat keresve. Amennyiben találunk ilyen jellegű problémát mindenképpen vigyük el kerékpárunkat szakszervizbe. A kisebb festék leverődéseket javíthatjuk javító festékkel, de a körömlakk is csodákra képes!

  1. Kerekek ellenőrzése

Az agyaknak nem szabad kottyannia, a küllőknek feszesnek kell lennie. Pörgessük meg a levegőbe emelve a kereket és figyeljük meg van-e benne „8”-as vagy „tojás”! Amennyiben ilyen rendellenességet tapasztalunk, vigyük a kerékpárunkat szakszervizbe. Ellenőrizzük a gumiköpenyeket. Ha leeresztett sem kell mindjárt defektre gondolni, a téli hónapok alatt a belsők sok levegőt veszíthetnek. Fújjuk fel alaposan a tömlőket, a köpenyen előírt módon vagy legalább 3 bar nyomásra. Pár óra múlva kiderül az igazság, ha megmarad a légnyomás, akkor nincs gond. Ám ha később egy hét után leereszt, akkor lassú defektre kell gyanakodni, ki kell cserélni a belsőt. Cserénél érdemes beszórni hintőporral a gumiköpeny belsejét, így nem tapadnak össze a belsővel, kisebb a szakadás, defekt esélye. Nézzük át alaposan a külsőket, ha repedezett az oldalfala, akkor bizony cserélni kell. Sok esetbe alkalmazzák azt a rossz gyakorlatot, hogy ha a hátsó kopottabb, akkor egyszerűen felcserélik a két gumit. Ez nagyon rossz döntés! Az első gumi jó állapota fontosabb az iránytartás miatt, mint a hátsóé. Ha mindenképpen hasznosítani akarja a jobb állapotú külső gumit, akkor azt tegye fel hátra, de előre vegyen mindenképpen egy új gumiköpenyt.

  1. Meghajtás ellenőrzése

A lánc nyúlottságát és a racsni állapotát szakszervizben ellenőriztessük. Nézzük meg a középcsapágy tengelyét is, ha kotyog, és nem lehet rajta után állítani, bizony elérkezett a csere ideje. Fontos a váltó bowdenek állapota, a váltás minősége. Ha rozsdás a bowden és nehezen csúszik a házban érdemes fontolóra venni a cserét. A váltónkkal akkor teszünk jót, ha időnként jól beolajozzuk a csuklópontjait. Ne felejtsük el, hogy a váltó pontosságát nemcsak a váltó, hanem a lánc olajozottsága is befolyásolja.

  1. Kormány és a nyereg

Ellenőrizzük, hogy a kormány csapágy jól mozog-e. Ha kotyog, darabosan mozog, állítsuk be, vagy irány a szakszerviz. A kormány és a nyereg helyes beállításával sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat. A nyereg akkor van jól beállítva, ha a pedál alsó helyzetében nyújtva van a lábunk, de még nem kell oldalra billeni a tekeréshez. A kormánynak olyan magasságban kell lennie, hogy egyenes derékkal ülve hosszú távon is kényelmesen tudjuk fogni. Általában a nyereg magasságával megegyezően.

  1. Fékek

Első és legfontosabb, hogy fognak-e a fékek, ha nem vagyunk elégedettek az eredménnyel állítsuk be őket.  Aztán nézzük meg a bowdenek, bowdenházak állapotát. Ellenőrizzük a fékpofákat, ha nagyon kopottak cseréljük ki őket. A fékpofákon van egy jelzés meddig szabad használni őket! Figyeljünk arra, hogy a fékpofák összehúzott állapotban merőlegesen álljanak a felnire. A bowden feszességét állító csavart annyira kell meghúzni, hogy a fékpofák kb. 1-2 mm-re legyenek a felnitől. Érdemes arra is oda figyelni, hogy a két fékpofa fékezéskor egyszerre érjen a felnihez.

  1. Teleszkóp ellenőrzése

Nehezedjünk rá és mozgassuk meg! Ha akadálytalanul mozog, rendben van, de ha akadozik, akkor mindenképpen a szakszervizbe vezessen az első utunk!

  1. Világítás ellenőrzése.

Külön kiegészítőként felszerelhető lámpák, villogók esetén ellenőrizzük, hogy megfelelően világítanak-e, szükség esetén cseréljük ki bennük az elemeket. Ellenőrizzük a felfogatásukat, rögzítésüket elég stabilak-e még erre a szezonra is. Amennyiben kerékpárunk része a világítás, bízzuk szakszervizre a vezetékek, lámpák és izzók állapotának ellenőrzését.

 

Mindenkinek balesetmentes kerékpározást és jó hátszelet kívánunk!

Tartalomhoz tartozó címkék: blog