Agymotor: Olyan motor, amely vagy az első vagy a hátsó agyba van beépítve.
Ah: Az amperóra rövidítése. A rendelkezésre álló töltés mennyiségét adja meg. Az akkumulátor kapacitása megfelel a maximálisan rendelkezésre álló töltésmennyiségnek. Ez a feszültség V (volt) megadása nélkül értelmezhető érték. A ténylegesen rendelkezésre álló energia mennyiséget ezért jobb Wh-ban (wattóra) megadni.
Akkumulátor: Az elektromos energia tárolója. A pedelec kerékpárok legdrágább részegysége. Méretük, folyadékkal való feltöltöttségük és súlyuk alapján különböztetjük meg őket.
Akkumulátor pakk: Az elektromos kerékpárok azon részegysége, melyben 3-5 db akkumulátor van sorban kötve egymással.
Dugaszolható csatlakozó aljzat: Oldható elektromos összekötő elemek és arra szolgálnak, hogy nagyteljesítményű, illetve adatkábelek csatlakoztatását lehessen velük elvégezni. A könnyű elektromos jármű esetében a leggyakrabban használt dugaszolható csatlakozó általában az akkumulátortöltő csatlakozója. A Velox elektromos kerékpárok esetében ez jack dugó vagy 3 pólusú csatlakozó.
E-bike: Olyan két vagy háromkerekű elektromotorral felszerelt jármű, amely a pedál működtetésétől függetlenül is működik elektromosan. Tehát rendelkezik gázkarral, de lehet benne pedálrásegítéses rendszer is.
Elektromos kerékpár: gyakran ezt az elnevezést a pedelec és e-bike néven futó elektromos járművek gyűjtőfogalmaként használják.
Első kerékagy motor: Az első kerék agyába beépített motor. Erőssége az egyszerű utólagos felszerelhetőség és a kombinálhatóság minden sebességfokozattal és kontrafékkel.
E-mobilitás: Az elektromos mobilitás rövidítése. Ez az elektromotorral rendelkező járművek gyűjtőfogalma. A valóságban a kerékpárhoz hasonló járművek, tehát az e-bike-ok, pedelec kerékpárok és az elektromos robogók (e-scooter) a csoport domináns járművei.
Energiasűrűség: Akkumulátor-telepek esetében az az energia, melyet súlyegységre eső mennyiségben lehet tárolni, illetve áll rendelkezésre. vannak olyan akkumulátor-telepek, amelyek súlyegységre eső maximális kapacitása optimalizálva van, de vannak olyanok is, melyeknek a súlyegységre eső mennyiség áramfelvevő képessége van maximalizálva. Utóbbiak esetében meghajtás rendelkezésre álló teljesítménye súlyegység/volumen értékétől függ.
Erőszenzor: A pedelec kerékpárok rendelkeznek erőszenzorral, amely az izomerőt rendkívül pontosan méri, ezáltal a motorvezérlés számára lehetővé teszi a motorerőnek az aktuális pedálnyomó-erő függvényében való adagolását.
E-scooter: A pedál nélküli elektromos jármű, robogókhoz hasonlít. 300W teljesítmény fölött kismotornak számít és forgalmi engedély köteles.
Forgatónyomaték: Az az erő, amelyet a meghajtás a forgómozgásra (pedál vagy kerékforgás) gyakorol. Mértékegysége a newtonméter és a rendelkezésre álló rásegítő erő mértékéről tájékoztat.
Hatótávolság: Azt a távolságot jelenti km-ben, amit a motorhajtással meglehet tenni. Ezt a gyártók gyakran abszolút (becsült) értékként adják meg. A tényleges hatótávolság relatív és például függ a terepviszonyoktól, időjárástól és a vezető vezetési stílusától is.
Hátsó meghajtás: Ez a hátsókerékre szerelt agymotor meghajtás. Kombinálható fogaskerékváltóval vagy agyváltóval, vagy integrálható agyváltóba is.
Hibrid jármű: Olyan jármű, amely legalább két meghajtástípussal üzemel. Az elektromos kerékpárok esetében ez az emberi izomerő és elektromotor. Autók esetében a hibrid az esetek többségében elektromotor és belsőégésű motort jelent.
Kábelköteg: A különböző elektromos részegységeket összekötő kábelvezetékek.
Kismotor: Motorizált kerékpár, melynek maximális sebessége 45 km/óra lehet. Két személy is utazhat rajta amennyiben a kialakítása lehetővé teszi.
Középmotor: Vázba integrált, illetve pedálblokkba beépített motor (pedálblokkmotor), amely esetében az erőátvitel a láncon át történik. Általában különleges konstrukciójú vázat igényel.
LEV: Light Electric Vehicle – könnyű elektromos jármű rövidítése. Gyűjtőfogalom az elektromos meghajtású könnyű járművekre, mint a pedelec kerékpárok, elektromos tolószékek, elektromos fűnyírók, stb.
Li-Ion akkumulátor: Lítium akkumulátor. Pedelec kerékpárok rendelkeznek ilyen akkumulátorokkal. Lényegesen könnyebb, mint az e-bike-ok ólom savas akkumulátorai.
Lie EU járműosztály: Kétkerekű gépjármű (kismotor), melynek maximális sebessége 45km/óra és lökettérfogata 50 cm3 vagy elektromos motorok esetében 300 W feletti, de 4 KW alatti teljesítményű. A Pedelec 45 és a 300 W teljesítményű e-bike-ok, e-scooter-ek.
Memória effektus: A nikkel alapú akkumulátoroknál jelentkezik, mégpedig akkor, ha az akkumulátort lemerülés előtt újratöltik. Az akkumulátor megjegyzi azt a szintet, amely szinttől feltöltésre került és a jövőben ettől a szinttől várja el az újratöltést, azaz csak eddig a szintig ad rá energiát. Lítium (Li-Ion Akku) esetében ez az effektus nem létezik. Az ólom savas akkumulátorokat pedig minden használat után újra fel kell tölteni, nem szabad megvárni, hogy teljesen lemerüljenek.
Motorvezérlés: Nagyteljesítményű elektronika a motorerő adagolására.
Mozgásszenzor: Ezt alkalmazzák a legegyszerűbb felépítésű pedelec kerékpárokon. A pedálblokknál méri a pedálmozgást és a pedál elmozdulásakor az elektromos meghajtást bekapcsolja.
Nagyteljesítményű elektronika: Ma az akkumulátortöltőkben és a motorvezérlő egységekben a nagy áramerősséget nagy teljesítményű elektronika úgy adagolja, ahogyan az szükséges.
PAS: Pedal Assist System, elektronikus pedálrásegítés. A pedál mozgási sebességétől függően segíti a haladást az elektromotor.
Pedelec25: Pedal Electric Cycle rövidítése. Az egyik legszélesebb körben elterjedt elektromos kerékpár típus. A motor rásegítő hatása csak abban az esetben jelentkezik, ha a pedált hajtják. A motor rásegítő hatása 25 km/óra-nál van korlátozva és a motor teljesítménye hazánkban maximum 300 W. Ezek a járművek kerékpár kategóriába tartoznak, bukósisak és biztosítás nélkül kerékpárutakon is használhatóak.
Pedelec 45: Gyors pedelec, a motor rásegítő ereje hajtás közben 25 km/óra sebesség felett lép be és 45 km/óráig működik. Kismotornak számít és forgalmi engedély köteles és kötelező rá biztosítást is kötni. Némely Pedelec 45-ön van gázkar, amivel 20 km/óra sebességgel, kizárólag elektromos meghajtással lehet menni.
Rekuperáció: A fékenergia visszatáplálása az akkumulátorba. Egyes meghajtások esetében a meghajtó motor, fékezéskor generátor üzemmódba kapcsolható át. A hatótávolság ebben az esetben 10%-kal növelhető.
Tolóerő rásegítő: Általában gombnyomásra, ritkábban forgatható fogantyúval lehet aktiválni. a pedelec-et 6 km/óra sebességre gyorsítja fel (jogszabály szerinti határérték), anélkül, hogy a pedálokba kellene taposni. Gyakorlatilag emelkedőkön való induláskor lehet használni.
Tolóerő tényező: Azt az erőt fejezi ki, amely a kerékpáros pedálozó erejét kiegészíti. Az ExtraEnergy Test szerint ez nem a tiszta elektromos erő (motor output), hanem az a számolt mechanikai érték, azaz teljesítmény, ami a kerékpáros előre haladását ténylegesen biztosítja. A motor nélküli referencia kerékpáron mért pedál-nyomóerő a Pedelec 25-ön elért nyomóerőhöz kerül viszonyításra. Ennek különbözete a motor teljesítménye.
Töltési ciklus: Egy akkumulátor lemerülése majd ezt követő újra feltöltése (100%), ami több részleges (pl. 4x25%) feltöltést jelenthet – ami számít az utólag feltöltött energia. Például 500 töltési ciklus azt jelenti, hogy az akkumulátor legalább 500 alkalommal 100%-ig fel lehet tölteni, mégpedig úgy, hogy a gyártó specifikációjában megadott maradék kapacitás (az új akkumulátor tároló képességének legalább 85%-a) rendelkezésre álljon.
Volt: V, az elektromos feszültség egysége. Elektromos kerékpárok esetében a névleges feszültség általában 24, 36, 48 és 60V.
Wh: Wattóra, az akkumulátortelep tényleges energiatartalma. A töltés (Ah) és a feszültség (Volt) szorzata. Egy 36V-os 10 Ah-s kapacitású akku tárolt energiája 360 Wh (36Vx10Ah)